Checklist: dit heb je nodig na de bevalling

Checklist: dit heb je nodig na de bevalling

Als kersverse moeder moet je voor jezelf zorgen na de bevalling. Na de bevalling van je baby krijg je te maken met een kraamperiode. In deze periode kun je verschillende emotionele en fysieke veranderingen tegenkomen. Je moet jezelf voorbereiden om met deze situatie om te gaan. Je kunt de kraamperiode gemakkelijk doorkomen als je een goed ondersteuningssysteem hebt van je man en ouders. Je moet je eigen kracht opbouwen om goed voor je baby’s te kunnen zorgen. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn om de luiers te verschonen en de babyvoeding klaar te maken. Hier is de checklist over alles wat je nodig hebt na de bevalling.

Voldoende rust hebben

De baby’s kunnen een andere tijd hebben om te slapen. De pasgeborene kan elke 3 uur wakker worden. Je moet ze dus voeden en troosten. Je slaaptijd wordt verstoord. Je kunt ’s nachts mogelijk geen 8 uur slapen. Om voldoende rust te krijgen, moet je slapen als je baby slaapt. Je kunt meer tijd besparen om de baby te voeden als je hem bij je bed plaatst.

Voedzaam eten

Om je lichaam te herstellen, moet je voedzaam voedsel consumeren. Na de bevalling moet je gezond eten. Zo heb je genoeg energie om voor je kleintje te zorgen. Als je bezig bent met de zorg voor je baby, sla je soms de eettijd over. Het is niet goed voor je lichaam omdat je je kind borstvoeding moet geven. Zorg ervoor dat je dieet bestaat uit granen, groenten, fruit, eiwitten en zuivel.

Hulp van andere familieleden

Moeder worden is erg vermoeiend. Het verzorgen van een baby kost veel tijd en energie. Het kan dus zijn dat je wat hulp van je man, ouders of broers en zussen nodig hebt om andere taken thuis uit te voeren. Door huishoudelijke klusjes te doen die door anderen worden gedaan, kun je je meer op je baby en je lichaam concentreren. Zo voorkom je postpartum depressie.

 

Vorige artikel